lørdag 8. mai 2010

antallet aborter må ned.

ingen ønsker høye aborttall. god opplysning i skolen, god tilgang på prevensjon og en god veilednings- og rådgivningstjeneste er nøkkelen til senke tallene. aftenposten melder om at i et forsøksprosjekt i tromsø og hamar har antallet aborter blitt nesten halvvert for kvinner mellom 20 0g 24 år som følge av bedre opplysningsrutiner og gratis p-piller.

thepill

KrF ønsker å tilby gratis prevensjon for kvinner i alderen 16–24 år, et initiativ jeg er veldig glad for. en abort er ikke et uproblematisk inngrep, og bør ikke i noen tilfeller erstatte prevensjon.

jeg er for selvbestemt abort, men ikke et system med så få restiksjoner som det vi finner i dag. jeg er selvfølgelig klar over særtilfeller, og tenker da spesielt på voldtekt – som er hovedgrunnen til at jeg støtter selvbestemt abort i utgangspunktet. likevel er det i mine øyne et behov for en holdningsendring hvis samfunnet aksepterer å sortere vekk barn.

Ingen kommentarer: