mandag 3. mai 2010

posten skal gå med posten. ikke overskudd.

det sa kristin halvorsen. jeg har ikke for vane å være enig med damen noe oftere enn molde ser ut til å vinne fotballkamper for tida. begge deler er litt trist. ettersom kristin er med på å styre landet. og molde jo er det beste fotballaget.

for en gangs skyld er jeg enig med kristin. jeg er veldig glad i norge – hele norge. jeg vil at folk skal kunne bo der de velger å bo. en måte å få til dette på er å ha et velfungerende postsystem. privatisering har sine fordeler, det ser jeg, men det viktigste er å ha et system som fungerer – i norge. dette vil enten kunne oppnås ved å bevare dagens ordning – at posten alene formidler brev under 50 gram, eller ved at det åpnes for konkuranseutsetting, og at staten går inn med subsidier for å få levert post til de mer avsidesliggende områdende i landet.

personlig er jeg av den oppfatning at posten godt kan effektiviseres. historier om at systemet svikter er dagligdags. dette er likevel ikke ensbetydende med at det er behov for konkuranseutsetting. jeg er skeptisk til at EU skal forfatte felles ordninger for et europa preget av ulike kulturer, økonomiske modeller og geografiske forutsetninger. jeg er veldig glad i samarbeid på tvers av landegrenser – men ser ikke behovet for et EU slik det fungerer, eller ikke fungerer – i dag.

jeg er enig med kristin. hvilke argumenter vi tar i bruk får være en annen sak.

postman_pat

Ingen kommentarer: